Zamierzenia
Grudzień
- Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− kim był św. Mikołaj
− jak ubrany jest św. Mikołaj
− co mikołajowi sprawia największą przyjemność
− jak wygląda zaprzęg mikołaja
− dlaczego Rudolf spełnia w zaprzęgu wyjątkową rolę
− ile pudełek można przewieźć jednocześnie na sankach
− jakie prezenty przynosi św. Mikołaj
− jak zapakować prezenty, aby ładnie wyglądały
− jak możemy pomagać innym i dlaczego jest to takie ważne
− czy lepiej jest dostawać prezenty, czy je rozdawać
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Czerwona czapka mikołaja oraz wiersza List do mikołaja Iwony Fabiszewskiej
− wykonując zadania na kartach pracy
− pracując z tablicą demonstracyjną
− słuchając piosenki Mikołaj i ją śpiewając
− wykonując pracę plastyczną Czapka dla mikołaja
− oglądając zdjęcia i obrazki tematyczne
− przygotowując niespodzianki dla św. Mikołaja
− odpowiadając na pytania: Dlaczego św. Mikołaj lubi sprawiać innym niespodzianki?, Dlaczego św. Mikołaj lubi dostawać listy od dzieci?
− uczestnicząc w zabawach: Kiedy św. Mikołaj jest szczęśliwy?, Pociąg z krainy mikołaja, Co św. Mikołaj może przynieść w prezencie?, Dziecięce marzenia, Pomagamy innym, Co cieszy, a co smuci św. Mikołaja?, Co mikołaj w worku niesie?, Imieniny Mikołaja, Zaprzęg św. Mikołaja, Sanie św. Mikołaja, Załadunek.
- Temat tygodnia: Jakie sporty uprawiam zimą?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− jakie są charakterystyczne cechy zimy
− jak wygląda zima na obrazach polskich malarzy
− jakie są zabawy i sporty zimowe
− jakie sprzęty wykorzystuje się podczas zabaw i sportów zimowych
− jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują podczas zabaw zimą i uprawiania sportów zimowych
− jak i gdzie powstaje śnieg
− jaki kształt mają gwiazdki śniegowe
− jakie właściwości fizyczne ma śnieg
− jak wygląda bałwan i jak go ulepić
− jakie nazwy noszą poszczególne dni tygodnia
− jak wygląda ptasia stołówka i czym dokarmiać ptaki zimą
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Zimowe zagadki
− uczestnicząc w zabawie paluszkowej z wykorzystaniem wierszyka Krzysztofa Sąsiadka Bałwanek
− uczestnicząc w zabawie ortofonicznej na podstawie wiersza Bożeny Formy Skrzypi śnieg
− słuchając wiersza Małgorzaty Czyżowskiej Wesoły tydzień
− rozwiązując zagadki
− wykonując zadania na kartach pracy,
− pracując z tablicą demonstracyjną
− słuchając piosenki Zimowe zabawy i ją śpiewając
− wykonując pracę plastyczną Zimowe obrazki techniką malowania pastą do zębów
− wykonując kolorowankę Zima
− oglądając reprodukcje obrazów polskich malarzy
− słuchając muzyki Antonio Vivaldiego Cztery pory roku. Zima
− wykonując osobisty kalendarzyk zdarzeń
− oglądając gwiazdki śniegowe przez lupy
− badając właściwości śniegu
− poznając sposoby przeciwdziałania marznięciu, rozgrzewania się
− wspólnie lepiąc bałwana
− uczestnicząc w zabawach: Zabawy zimą, Celuj śnieżką, Chodzimy po śladach, U Pani Zimy, Śnieżynki, Jakie zabawy i sporty zimowe lubię?, Zimowe zabawy, Wesołe dni tygodnia, Miny bałwanków, Jak bezpiecznie bawić się zimą?
− porządkując informacje o zimie − Prawda czy fałsz
- Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia
− jakie tradycje związane są ze świętami Bożego Narodzenia
− jakich zasad należy przestrzegać podczas ubierania choinki
− dlaczego warto sprawiać innym niespodzianki
− w jaki sposób ludzie przesyłają sobie życzenia
− jakie są charakterystyczne potrawy dla świąt Bożego Narodzenia
− jak ułożyć świąteczne sudoku
− w jaki sposób wykonać kolorowankę wodną
− jak przygotować świąteczny stół
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Kartki świąteczne oraz wiersza Bożeny Formy Wigilijny wieczór
− pracując z tablicą demonstracyjną
− słuchając piosenki Świąteczne życzenia i ją śpiewając
− wykonując prace plastyczne: Bombka niespodzianka, Świąteczne drzewko
− tworząc własną opowieść świąteczną
− oglądając książki o tematyce związanej ze świętami Bożego Narodzenia
− oglądając kartki świąteczne oraz świąteczne dekoracje na ulicach, w ogródkach, na wy- stawach sklepowych
− układając życzenia świąteczne
− poznając tajemnice bożonarodzeniowych pierników
− wykonując stroik świąteczny ze świerkowych gałązek
− porządkując salę przedszkolną
− przygotowując wigilię grupową
− uczestnicząc w zabawach: Kartki świąteczne, Przesyłamy życzenia, Świąteczne smakołyki, Świąteczne sudoku, Świąteczne gwiazdki, Świąteczne niespodzianki, Choinkowe łańcuchy
- Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− ogień jako żywioł i jego rola w życiu człowieka
− woda jako żywioł i jej rola w życiu człowieka
− ziemia jako żywioł i jej rola w życiu człowieka
− powietrze jako żywioł i jego rola w życiu człowieka
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia?
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Żywioły
− wykonując zadania na kartach pracy
− pracując z tablicą demonstracyjną
− słuchając piosenki Żywioły i ją śpiewając
− poprawnie używając nazw żywiołów
− uczestnicząc w zabawach: Ogień i lód, Płomień, Ognisty obraz; Kap, chlap, plusk; Mali ba- dacze, Jak w ziemi, Żywioły
− uczestnicząc w eksperymentach i obserwacjach: Prace ziemne, Gdzie ukryło się powietrze?
− wykonując pracę plastyczną Żywioły – ognisko