Zamierzenia
Zamierzenia programowe
STYCZEŃN 2024
Tydzień pierwszy: „Skąd wiem, że mija czas?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− jakie są zwyczaje związane z powitaniem nowego roku
− jak wygląda kalendarz
− jakie są rodzaje zegarów, jaki mają wygląd i sposób działania
− co to jest tzw. zegar przyrody
− na temat cykliczności występowania dnia i nocy oraz pór roku
− jakie nazwy noszą poszczególne pory roku i co jest ich symbolami
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Czy to już wiosna?
− słuchając wiersza Iwony Fabiszewskiej Gdybym chciał
− rozwiązując zagadki Barbary Szelągowskiej
− słuchając piosenki Szybko mija czas i ją śpiewając
− dowiadując się na temat tzw. zegara przyrody
− poznając i opowiadając historyjkę obrazkową Przygoda bałwanka
− dostrzegając rytmiczność występowania dnia i nocy
− uczestnicząc w zabawach: Noce i dnie, Pory roku na miejsce, Zegar się spóźnia, zegar przyspiesza, zegar stanął, Na zabawę czas!, Zające i wiewiórki, Kto szybszy, Zegar wybija godziny, Kto pierwszy, Pospiesz się, Co mówi zegar, Skąd dochodzi dzwonek? Kolorowe pory roku, Kolorowe wstążeczki, Noworoczne życzenia
− uczestnicząc w scenkach pantomimicznych i zabawach inscenizacyjnych: Północ i sztuczne ognie, Co bym chciał w nowym roku… Noc, dzień
Tydzień drugi: „: Kto dokarmia zimą zwierzęta?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− jakie trudności mają zimą zwierzęta
− kto dokarmia zwierzęta
− kiedy należy dokarmiać zwierzęta − dlaczego należy dokarmiać zwierzęta zimą
− co lubią jeść zwierzęta
− kim jest leśniczy i na czym polega jego praca
− jak wyglądają tropy zwierząt − jak zbudować karmnik
− jaki rodzaj pożywienia powinien znaleźć się w karmniku
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Ptasia stołówka
− słuchając wiersza Iwony Fabiszewskiej Zima w karmniku
− słuchając piosenki Zwierzęta zimą i ją śpiewając
− organizując ptasią stołówkę − obserwując zachowanie ptaków w naturalnym środowisku
− wykonując pracę plastyczną Karmnik
− oglądając zdjęcia przedstawiające różne zwierzęta w scenerii zimowej
− słuchając ciekawostek o zwierzętach i pracy leśniczego − oglądając książki o tematyce związanej z dokarmianiem zwierząt zimą
− układając karmniki z papieru
− uczestnicząc w zabawach: Poznajemy ptaki, Przygoda wróbelka, Ptasie przysmaki, Przysmaki sikorki, Kto przyleciał do karmnika? Zwierzęta leśne, Zimą przy paśniku, Leśne lizawki, Kogo spotkał w lesie leśniczy? Budujemy karmniki, Poznajemy ptasie przysmaki, Jarzębina dla gila
Tydzień trzeci: „Za co kocham moje babcie i moich dziadków?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− co jest cechą charakterystyczną wyglądu osób starszych
– mężczyzn i kobiet
− w jaki sposób można okazać szacunek i miłość dziadkom
− jakie zachowania są właściwe, a jakie zachowania są nieodpowiednie w stosunku do osób starszych
− w jakich czynnościach można pomóc babci i dziadkowi
− kim dziadkowie są dla ich rodziców, a kim dla nich
− z jakiego prezentu ucieszyłby się dziadek, a z jakiego ucieszyłaby się babcia
− co można robić i w co można się bawić z babcią, a w co z dziadkiem
− jakie skarby z dzieciństwa może mieć dziadek, a jakie babcia
− jakimi zabawkami bawili się dziadkowie, kiedy byli dziećmi
− na czym grali dziadkowie, kiedy byli dziećmi
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Bitwa o szpinak
− słuchając piosenki Święto babci i dziadka i ją śpiewając
− recytując wiersz Zofii Rogoszówny Niechaj dziadzio z babunią
− wykonując prace plastyczne: portrety babć i dziadków, serce dla dziadków oraz lusterko dla babci i krawat dla dziadka
− bawiąc się w zabawy, w które bawili się kiedyś ich dziadkowie, gdy byli dziećmi, np. Ence-pence, w której ręce?, Powtórz za babcią, Na czym gra dziadek? − rozwiązując zagadki obrazkowe, słuchowe i pantomimiczne − zastanawiając się, w czym mogą pomóc babci i dziadkowi
− oglądając zdjęcia i obrazki przedstawiające osoby starsze, opisując ich wygląd
− organizując spotkanie z dziadkami w przedszkolu i występując podczas tego spotkania w roli gospodarzy
− uczestnicząc w zabawach: Ukłon dla babci, ukłon dla dziadka, Teraz babcia, teraz dziadek, Dookoła babci, Herbatka dla dziadka, Co robi babcia, co robi dziadek?, Droga z prezentami, Moja babcia, mój dziadek, Spacer z babcią i dziadkiem, Z babcią na spacer, z dziadkiem na rower, Zmęczony i wypoczęty dziadek, Babcia za dziadka, Pomagamy dziadkom, Skarby babci i dziadka
Tydzień czwarty: „Za jaką postać przebiorę się na bal?”
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− jakie są popularne zabawy i stroje karnawałowe
− co to jest tłusty czwartek
− jak obchodzony jest karnawał w różnych krajach
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia
− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Przebieranki
Zgadywanki
− słuchając piosenki Karnawałowy walczyk i ją śpiewając
− uczestnicząc w zabawach: Witaj w karnawale, Co to za postać? Baśniowe stroje, Słodkie rysunki, Turlające się pączki − obserwując eksperyment Rośnie jak na drożdżach − wykonując pracę plastyczną Kolorowe pączki
Zamierzenia programowe , rok szkolny 2023/24
Pdziernik
Tydzień pierwszy: „Idzie jesień przez ogród.., sad..”
- Polisensoryczne poznanie niektórych owoców i warzyw
- uświadomienie znaczenia wartości odżywczych owoców i warzyw,
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 3 / 4
- poznawanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw,
- rozwijanie zmysłu węchu. smaku
Tydzień drugi: „Co robią zwierzęta jesienią”
- poszerzanie wiedzy na temat wybranych zwierząt leśnych,
- zapoznanie ze sposobem przygotowania zwierząt do zimy,
- rozwijanie umiejętności liczenia – stosowanie liczebników głównych w zakresie 4,
- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej.
- doskonalenie sprawności artykulacyjnej, poszerzanie słownictwa dzieci
Tydzień trzeci: „ Idzie jesień z deszczem”
- poznawanie roli wody w życiu człowieka,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat
- zapoznanie z charakterystycznymi dla jesieni zjawiskami atmosferycznymi
- doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej
Tydzień czwarty: „Moja rodzina, mój dom”
- wypowiadanie się na temat najbliższej rodziny ( imiona rodziców, rodzeństwa)
- rozwijanie przywiązania do tradycji i wartości rodzinnych,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie pojęcia para ( min. po przynależności funkcjonalnej)
- doskonalenie pamięci
WRZESIEŃ
Tydzień pierwszy: „To jestem ja”
- Poznanie pomieszczeń przedszkolnych, nauczyciela, kolegów
- Wdrażanie do codziennych rytuałów
- Budowanie relacji rówieśniczych, poznawanie imion kolegów, koleżanek
- Aktywne uczestniczenie w różnego rodzaju aktywnościach
- Stopniowe poznawanie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy w sali i ogrodzie przedszkolnym
Tydzień drugi: „Moja grupa”
- Utożsamianie się z nazwą i symbolem grupy
- Rozpoznawanie własnego znaczka indywidualnego, zabawy ruchowe, zaznaczanie obecności na tablicy daltońskiej
- Nazywanie części ciała
- Nauka ustawiania się „w pociąg’ i „parami”
- Porównywanie i klasyfikowanie przedmiotów
- Ustalenie kodeksu grupowego- nasze zasady
- Rozwijanie umiejętności wokalno- rytmicznych
- Wspólne świętowanie Dnia Kropki
Tydzień trzeci: „Moja droga do przedszkola”
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego
- Zapoznanie z sygnalizatorem świetlnym
- Wdrażanie do szybkiej reakcji na umówione sygnały słowne, dźwiękowe, wizualne
- Poznanie niektórych środków transportu- rozwijanie mowy czynnej
- Zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi- zwrócenie uwagi na ich kształty
- Wdrażanie do czekania na swoją kolej podczas wspólnych zabaw
- Doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej
- Wspólne obchody Dnia przedszkolaka
Tydzień czwarty: „Idzie jesień przez… las, park
- Zapoznanie z nową porą roku- jesień i jej charakterystycznymi cechami. Kolory jesieni
- Rozpoznawanie i nazywanie niektórych darów jesieni ( kasztan, żołądź, szyszka, jarzębina, klonowy nosek)
- Rozwijanie umiejętności liczenia. Używanie określeń: więcej, mniej
- Poszerzanie doświadczeń plastycznych: nauka posługiwania się pędzlem i farbami , oraz nożyczkami
- Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z nożyczek
- Zacieśnianie więzi rówieśniczych poprzez pląsy i zabawy integracyjne