Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Pomoc Psychologiczno-Pedagogicza

Przykładowe ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka 6,7 - letniego
Rozwój sprawności ruchowej dzieci:

Motorka duża:

  • naśladowanie ruchem obiektów przyrodniczych (roślin i zwierząt),
  • naśladowanie ruchów osoby dorosłej
  • naśladowanie czynności życia codziennego: zamiatanie, odkurzanie, prasowanie,
  • ćwiczenia gimnastyczne (skłony, wspięcia na palce, stanie na jednej nodze) w marszu,
  • w biegu z przyborem i bez przyboru,
  • zabawy bieżne, skoczne, rzutne, z mocowaniem,
  • zabawy połączone z utrzymywaniem równowagi,
  • zabawy orientacyjno - porządkowe i z reagowaniem na ustalone sygnały,
  • zadania ruchowe z pokonywaniem przeszkód,
  • zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe,
  • ćwiczenia kończyn górnych (wymachy, krążenia, krzyżowanie ramion),
  • gry zręcznościowe z piłką, balonem, woreczkiem, ringo itp.,
  • rzuty do celu.

Motoryka mała

Ćwiczenia usprawniające dłoni i palców:

  • przelewanie płynów z kubeczka do kubeczka,
  • malowanie wałkiem na dużych powierzchniach,
  • wybijanie rytmu dłonią o stół przez prostowanie i zginanie stawu nadgarstkowego,
  • robienie cieni na ścianie ustawiając dłonie w różny sposób,
  • wycieranie gumką,
  • ściskanie gniotków, piłeczek rehabilitacyjnych,
  • ugniatanie kul z papieru o różnej fakturze grubości,
  • łuskanie orzeszków ziemnych,
  • obieranie jajek ze skorupek,
  • przypinanie klamerek do bielizny,
  • gra w bierki, pchełki,
  • wpinanie drobnych ziarenek w masę solną, plastelinę,
  • stemplowanie stempelkami, korkami, różnymi przedmiotami maczanymi w farbie,
  • lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny: odrywanie, ugniatanie, wałkowanie,
  • formowanie kulek, placuszków i wałeczków, wyciskanie kształtów foremkami,
  • darcie papieru gazetowego na paski i układanie z nich wzorów,
  • cięcie nożyczkami,
  • składanie papieru wg wzoru, orgiami,
  • ćw. konstrukcyjne: układanki, puzzle, układanie wzorów z klocków, patyczków,
  • kolorowych figur, kolorowych pinesek, materiałów ekologicznych,
  • przewlekani,
  • wyklejanki, zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów,
  • układanki mozaikowe, puzzle,
  • lepienie z gliny, plasteliny, modeliny,
  • kalkowanie i kolorowanie rysunków,
  • wydzieranki, wycinanki, naklejanki z bibułkowych kulek.

Ćwiczenia usprawniające pracę nadgarstka:

  • malowanie grubym pędzlem / wałkiem na szarym papierze w kierunku góra - dół,
  • dół – góra, lewo – prawo,
  • zakręcanie, odkręcanie pokrywek, korków, zatyczek,
  • przykręcanie, odkręcanie zakrętek,
  • rozwijanie cukierków z papierka,
  • mieszanie łyżką w garnku,
  • strzepywanie np. chusteczki,
  • zabawy typu "marionetka"
  • nawijanie sznurka lub wełny na kłębek,
  • malowanie palcami na dużym formacie.

Ćwiczenia wyrabiające prawidłowy trójpalcowy chwyt pisarski:

  • wpinanie drobnych elementów, wciskanie ziarenek, koralików w plastelinę,
  • darcie papierków (np. do wyklejanek),
  • łuskanie orzeszków ziemnych,
  • przypinanie klamerek do bielizny,
  • zapinanie guzików, zapinanie na suwak,
  • wtykanie patyczków w piasek,
  • gra w bierki,
  • zastosowanie trójkątnych nakładek / trójkątnych kredek podczas rysowania i pisania,
  • zwracanie uwagi na prawidłową odległość ułożenia palców od piszącej końcówki ołówka, długopisu (2,5 cm) i ustawienie drugiego końca w kierunku ramienia.

Rozwój poznawczy

Ćwiczenia percepcji słuchowej:

  • rozpoznawanie głosów otoczenia (dźwięków i szmerów) i ich naśladowanie,
  • określanie strony, z której dochodzi dźwięk,
  • reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe lub zestawy dźwięków,
  • różnicowanie sygnałów dźwiękowych pod względem tempa, głośności, wysokości dźwięku,
  • różnicowanie wyrazów podobnych fonetycznie (kura - góra),
  • różnicowanie głosek podobnych fonetycznie (lama – rama),
  • różnicowanie dźwięczności wymawianych głosek poprzez segregowanie obrazków,
  • dobieranie w pary obrazków różniących się opozycyjnie jedną głoską (dom - dym),
  • dobieranie rymujących się nazw obrazków,
  • układanie rymowanek,
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi ustnej,
  • podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów,
  • porównywanie długości wymawianych zdań,
  • wyodrębnianie sylab w słowach,
  • kończenie wyrazów, przy podaniu pierwszej sylaby ( zu…pa),
  • wyszukiwanie obrazka o najdłuższej, najkrótszej nazwie,
  • podział wyrazów na sylaby - liczenie sylab,
  • powtarzanie cyfr, ciągów słownych i zdań,
  • ćwiczenia pamięci sekwencyjnej (dni tygodnia, miesiące),
  • opowiadanie treści usłyszanych bajek.

Ćwiczenia percepcji wzrokowej:

  • rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach,
  • porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości,
  • zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazku,
  • dobieranie obrazków parami - gra "memo",
  • dobieranie obrazka do jego schematu, cienia,
  • dobieranie części do całości obrazka,
  • układanie obrazków po uprzednim rozcięciu,
  • układanie puzzli i loteryjek obrazkowych (na wzorze, według wzoru i bez wzoru),
  • zabawa "co się zmieniło?" lub "kto zmienił miejsce",
  • wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami,
  • wyszukiwanie braków na obrazkach, wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
  • różnicowanie znaków graficznych i rysunków,
  • grupowanie obrazków ze względu na wskazana cechę,
  • zabawy w "skojarzenia",
  • porządkowanie i opowiadanie historyjek obrazkowych,
  • eliminowanie obrazka nie pasującego do historyjki lub całości,
  • układanie obrazków według kolejności, w której były eksponowane,
  • różnicowanie i segregowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru,
  • obrysowywanie i kopiowanie prostych figur,
  • odtwarzanie figur i wzorów z pamięci,
  • odtwarzanie z pamięci układów wzrokowo - przestrzennych z klocków według wzoru i z pamięci,
  • loteryjki, domina, układanki geometryczne jedno- i wielobarwne,
  • układanie, stemplowanie, rysowanie kompozycji rytmicznych z figur wg. wzoru i z pamięci.

Umiejętności matematyczne:

  • rozwijanie orientacji przestrzennej – stosowanie określeń prawo – lewo, rozumienie określeń na, pod, obok, pod, układanie przedmiotów zgodnie z podaną instrukcją, określanie położenia przedmiotu (np. trójkąt leży po prawej stronie kartki, nad kwadratem),
  • segregowanie guzików i innych drobnych przedmiotów,
  • ćwiczenia w klasyfikowaniu – wskaż tylko czerwone przedmioty, wskaż, czerwone owoce,
  • liczenie na głos i określanie liczebności zbioru,
  • przeliczanie elementów zbiorów i dokładanie elementów w celu uzyskania zbiorów równolicznych,
  • porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i układanie elementów z dwóch zbiorów w pary,
  • ćwiczenia ruchowe typu: "Liczymy kroki, po czwartym kroku podskok",
  • "rzuty jedną lub dwoma kostkami" - przeliczanie i porównywanie kropek,
  • zabawa w parach "po dodaniu jest więcej, a po odjęciu jest mniej",
  • gra w bierki w parach - porównywanie wyników na dwóch liczydłach,
  • zabawa w "wielkie liczenie" patyczków lub fasolek (po10,),
  • dobieranie par - gra w "Piotrusia",
  • zabawa w dobieranie kart (par i łańcuchów) - "Co do siebie pasuje?",
  • układanie łańcuchów z 3, 4, 5 kart - układanie domina,
  • układanie i próby rozwiązywania prostych zadań tekstowych (Tomek miał 3 zielone autka i 2 żółte. Ile miał razem?
  • próby mierzenia np. stopami lub dłońmi i porównywanie długości
  • próby ważenia.

 Ćwiczenia kształtujące pamięć i koncentrację uwagi:

(pamięć, percepcja i uwaga to trzy ściśle współpracujące ze sobą mechanizmy, nie sposób trenować jednego z nich bez jednoczesnego angażowania pozostałych, przedstawione poniżej aktywności pozwalają doskonalić każdy z wymienionych procesów równocześnie)

  • Gra w kolory– bardzo stara i chyba wszystkim znana zabawa; osoba prowadząca zabawę ustala na jaki kolor nie pozwala na złapanie piłki, (czarny, różowy, czerwony, itp.) – prowadzący rzuca piłkę, wypowiadając kolory, dziecko unika załapania piłki przy pojawieniu się „niegrzecznego” koloru – musi więc być uważny i wykazać się refleksem; w te grę można grać tylko w dwie osoby wymieniając kolory naprzemiennie.
  • Coś zielonego i dużego– zadaniem dziecka jest odszukanie w najbli –ższym otoczeniu przedmiotu o wskazanej cesze (mały/duży, zielony) – kolor i wielkość to jedne z najłatwiejszych właściwości, gdy dziecko nabierze wprawy można łączyć i dodawać nowe cechy.
  • Łańcuszek ruchowy– w zabawie biorą udział dwie osoby, które na początku gry ustalają, z ilu ruchów będzie się składał łańcuszek (dla czterolatków wyzwanie stanowi już pięć sekwencji) – dorosły pokazuje sekwencję ruchów (np. skok, dwa klaśnięcia, obrót), dziecko powtarza je – w pierwszych próbach ćwiczenie może przysporzyć wiele trudności, jednak przy kolejnych dziecko koncentruje się na tyle dobrze by poprawnie wykonać ćwiczenie. 
  • 5 sekund– dorosły przygotowuje karteczki z różnymi pytaniami np. smaki lodów, kolory tęczy, imiona członków rodziny, imiona dziewczęce, zadanie rozpoczyna się od pytania „wymień dwa…… - każde dziecko ma na odpowiedź 5 sekund mierzonych klepsydrą lub stoperem.
  • Takie same– rodzic z klocków buduje wieże (3 – 4) nieznacznie różniących się między sobą, zdaniem dziecka jest wskazanie dwóch takich samych, oczywiście zaczynamy od wyraźnych różnic, potem mogą się one stać bardziej subtelne.
  • Co tu nie pasuje? – to kolejna zabawa, do której przygotowania w zupełności wystarczą przedmioty z najbliższego otoczenia, układamy każdorazowo przed dzieckiem pięć przedmiotów – cztery z jednej gru -py, a piaty niepasujący – zadaniem dziecka jest określić (i uzasadnić), który z przedmiotów nie pasuje (można użyć czterech skarpet dziecięcych i jedną dorosłą, cztery przedmioty z kuchni i jeden z łazienki lub odwrotnie, przedmioty należące do mamy i jeden do taty).
  • Lampa – nos– bardzo stara zabawa (podobno bawili się w nią nasi dziadkowie); lampa i nos to dwa punkty orientacyjne, na które ma wskazywać dziecko, prowadzący ma za zadanie wypowiedzieć jedno z tych słów i odpowiednio wskazać, a dziecko ma go naśladować, gdy dziecko poprawnie radzi sobie z tymi poleceniami zmieniamy zasady – dorosły umawia się, że teraz może prezentować gesty sprzeczne z tym, co mówi, mówiąc nos dorosły pokazuje nieregularnie nos i lampę i odwrotnie, zadaniem dziecka jest wskazanie tego, co usłyszy.
  • W lesie– ustalamy z dzieckiem trzy sygnały i odpowiadające im ruchy (np. klaśniecie oznacza drzewo i postawę pionową z wyciągniętymi rękoma do góry, dwa klaśnięcia – to krasnal, który kuca pod drzewem, a tupnięcie oznacza maszerujących spacerowiczów – dziecko maszeruje w miejscu) dorosły podaje znaki w dowolnej kolejności, w zabawie może uczestniczyć dowolna liczba domowników, zabawę może też prowadzić dziecko, możemy także zmieniać gesty.
  • Pole minowe - prowadzący układa z dzieckiem kolorowe pole z kartek A – 4, wyznacza start i metę, zadaniem dziecka jest przeskakiwanie z pola na pole zgodnie

z instrukcja wypowiadaną jednokrotnie przez prowadzącego lub dorosły może zaprezentować trasę, którą podąża dziecko, skok na inne pole skutkuje utratą punktu; kartki najlepiej przykleić do podłogi, aby uniknąć poślizgnięcia.

  • Kolorowe patyczki– to prosta zabawa, do której potrzebujemy kolorowych drewnianych patyczków, alternatywnie możemy użyć patyczków kosmetycznych z zabarwionymi farbą lub mazakiem końcówkami; w pierwszym etapie przygotowujemy zabawę dziecka tworząc dowolne układy patyczków – zadaniem dziecka jest odtwarzanie układów, w następnych etapach możemy połączyć to z mierzeniem czas lub ograniczeniem czasowym lub zachęcać dziecko do układania z pamięci.

Rozwój emocjonalny:

  • motywowanie do współdziałania przez wspólne zabawy i prace domowe (daje to okazję do obserwacji emocji dziecka i wspieraniu go w rozwijaniu umiejętności ich wyrażania),
  • akceptowanie wszystkich uczuć dziecka, żadne emocje nie są złe i wszystkie są nam potrzebne
  • ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu swoich uczuć w różnych sytuacjach,

pozwolenie na przeżywanie porażek – granie w gry planszowe wg obowiązujących zasad,

nie pozwalanie dziecku stale wygrywać przez omijanie reguł (nikt w przedszkolu ani w szkole mu na to nie pozwoli)

  • uczenie podejścia do porażki poprzez np. swoją postawę – pokaż, jak przegrywać
  • stwarzanie bezpiecznego miejsca do odreagowania porażki
  • wdrażanie do samodzielności - samodzielne wybór i przygotowywanie ubrań, próby przygotowania posiłków, sprzątanie pokoju lub półki
  • dawanie możliwości samodzielnej wypowiedzi,
  • aktywne, wspierające słuchanie dziecka,
  • stopniowe doskonalenie umiejętności przyswajania norm i zasad społecznych,
  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
  • nie wzmacnianie nieaprobowanych zachowań (pamiętaj teatr wymaga widza - ignoruj tupanie, krzyki, rzucanie się na ziemię)
  • nie nagradzaj (tzn. nie ucz dziecka, że dobre zachowanie jest sposobem na osiągnięcie nagrody – doraźne wzmocnienie przynosi szybki efekt, ale pozbawia dziecko wewnętrznej motywacji i uczy, że za każdy gest należy oczekiwać czegoś w zamian)
  • nie karz – zdecydowanie lepszy efekt osiągniemy wyciągając konsekwencje naturalne jak, np. samodzielne posprzątanie kredek, które dziecko w gniewie wysypało
  • stosuj konsekwencje bezpośrednio po zdarzeniu, ale nie odbieraj dziecku tego na co umówiliście się wcześniej – konsekwencja powinna dotyczyć codziennych przywilejów,
    a nie wyjątkowych nagród, zachowaj umiar
  • wszystkie rozmowy z dzieckiem przeprowadzaj, gdy emocje opadną, nie tylko te dziecka, ale i osoby dorosłej
  • nigdy nie poniżaj dziecka
  • nie porównuj dzieci.
  • proponuj strategie radzenia sobie z emocjami (przytulenie, odpoczynek w miłym miejscu, pokazanie ruchem lub na rysunku swojej złości i swojego smutku, rozładowanie złości przez darcie papieru, płacz, gdy dziecko tego potrzebuje – zarówno smutek jak i złość należy wyrażać - noszone w sobie przybiera na sile)
  • czytaj dziecku - w czasach, gdy trudno o autorytety wybieraj opowieści, których bohaterowie prezentują wartości moralne – są dzielni, stają w obronie innych, popełniają błędy, ale je naprawiają
  • motywuj dziecko do działań na rzecz innych – pomóż wraz z dzieckiem bliskiej osobie, zaangażuj do pomocy przy młodszym rodzeństwie, zachęcaj do dzielenia się
  • dotrzymuj słowa.

Rozwój emocjonalny ćwicz przez zabawę:

  • gry planszowe – uczą współpracy, czekania na swoją kolej, pozwalają na doświadczanie sukcesu lub porażki
  • pantomima – prezentowanie i odgadywanie emocji prezentowanych przez drugą osobę na zmianę rodzic i dziecko
  • odczytywanie emocji osób przedstawionych na obrazkach
  • obrazowanie emocji – dziecko rysuje znane mu emocje
  • zabawa, jeśli jestem – pytania dotyczące emocji warto wpleść w codzienność, np. jeśli jesteś głodny, to … , jeśli jesteś brudny, to …., jeśli jesteś smutny, to zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie,
  • wymyślone sytuacje – to drobne oszustwo, które ułatwi nawiązanie rozmowy z dzieckiem i sprowokuje je do rozmowy na temat emocji,
  • kalendarz emocji - dziecko każdego dnia ilustruje swoje emocje na małej karteczce i umieszcza na dużej tablicy – zabawa ta pozwala przyzwyczaić się dziecku do dzielenia się emocjami zarówno pozytywnym, jak i negatywnymi.

Opracowanie: mgr A. Pietrzak i mgr M. Bińczyk

PPP Nr 2 w Łodzi, ul. Motylowa 3

Warto przeczytać -

Jak wspierać swoje dziecko w wieku przedszkolnym - Almuth B. „1001 pomysłów na nudę” Wyd. Rea – SJ, Konstancin Jeziorna 2014

Barańska M. „Sensorycznie wszystko gra!” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018

Brazelton T. B., Sparrow J. D. “Rozwój dziecka 3 – 6” GWP, Sopot 2013

Busz A. „Włącz emocje. Opowiadania socjoterapeutyczne”

Harmonia, Gdańsk, 2017

Cieślak M. „Gry i zabawy dla dzieci od 1 miesiąca życia” Wyd. Nasza Ksiegarnia , Warszawa 2013

Cotte D.G. „Metoda Montessori w domu” Wyd. RM, Warszawa 2017

Delaney T. „101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2017

Dolto C., Faure-Poirée C. „Emocje. Niby nic, a jednak... ”

Znak Emotikon 2020

Dworaczyk K., „Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu” Wyd. LektorKlett Poznań 2019

Fox J. „Odkryj silne strony twojego dziecka” Wyd. MT Biznes Ltd, Warszawa 2012

Green Ch. „Poskramianie małego dziecka” Wyd. MT Biznes Ltd. Warszawa 2009

Iserin S. „Uczuciometr Inspektora Krokodyla – rozpoznaj, zmierz i kontroluj swoje uczucia” Wyd. Dwukropek 2018

Jankowska A. „Trudne tematy dla mamy i taty, czyli jak wychować dziecko na człowieka” Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2010

Juul J. „Twoje kompetentne dziecko” Wyd. MiND, Kraków 2011

Karp H. „Najszczęśliwsze dziecko w okolicy” Wyd, Mamania 2013

Kasdepke G. „Kocha lubi szanuje... czyli jeszcze o uczuciach”

Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2015

Kasdepke G. „Wielka księga uczuć” Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2015

Kohn A. „Wychowanie bez kar i nagród. Rodzicielstwo bezwarunkowe” Wyd. MiND, Podkowa Leśna 2013

Kohn A. „Mit rozpieszczonego dziecka” Wyd. MiND, Podkowa Leśna 2018

Kołakowski A. (red) „Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria
 i praktyka” Wyd. GWP, Sopot 2013

Kołyszko W., Tomaszewska J. „Złość i smok Lubomił. Nie pozwól złości sobą rządzić. Zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje.” Dodatkowo zeszyt ćwiczeń Garść radości, szczypta złości, Wyd. GWP Sopot 2016

Kranowitz C. „Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie.” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2012

Kranowitz C. „Nie – zgrane dziecko. Zajęcia dla dzieci
z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2012

Lythcott-Haims J. „Pułapka nadopiekuńczości czy wyrządzamy krzywdę swoim dzieciom starając się za bardzo” Wyd. Dobra Literatura Słupsk2018

MacKenzie R. „Uparte dzieci. Od konfliktu do współpracy” Wyd. GWP, Sopot 2013

Minge N., Minge K. „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka”Wyd. Samo sedno Warszawa 2019

McKay M., Fanning P., Paleg K., Landis D. „Kiedy Twoja złość krzywdzi dziecko” Wyd. MiND 2012

Nelsen J., „Pozytywna dyscyplina” – Poradnik dla rodziców, Wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015

Nelsen J Pozytywna „Dyscyplina dla przedszkolaków” - Poradnik, Wyd. CoJaNaTo Warszawa 2020

Nitsch C. „300 gier i zabaw w domu, na powietrzu, w podróży” Wyd. RM, Warszawa 2006

Olszewska E., Koźmińska I. „Z dzieckiem w świat wartości

Wydawnictwo Prószyński i S-Ka Warszawa 2020

Poussin Ch. „Metoda Montessori do trzeciego roku życia” Wyd. RM, Warszawa 2018

Poussin Ch. „Metoda Montessori od 6 do 12 lat” Wyd. RM, Warszawa 2019

Poussin Ch. „Metoda Montessori naucz mnie to robić samodzielnie” Wyd. RM, Warszawa 2017

Piotrowska A., Stanisławska I.„Szczęśliwe dziecko, czyli jak uniknąć najczęstszych błędów wychowawczych”Wyd. Zielona Sowa Warszawa 2016

Różańska - Gał A., Kuś J., Brzezińska B. „Domek terapeutyczny, czyli 100 sposobów na terapię z mamą i tatą” Wyd. Harmonia Gdańsk 2018

Sears T., Sears M. „Twoje wymagające dziecko” Wyd. Mamania, Warszawa 2019

Slayton G. W. „Projekt: Supertata. Dziesięć narzędzi potrzebnych każdemu ojcu” Wyd. Aetos Media Sp. z o.o. Wrocław 2019

Sher B. „Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2013

Sher B. „Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. 100 zajęć wzmacniających dzieci
z problemami sensorycznymi” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018

Snel E. „Uważność i spokój żabki. Proste ćwiczenia, które pomogą twojemu dziecku rozwiać niepokój, poprawić koncentrację
i poradzić sobie z trudnymi emocjami” Wyd. CoJaNaTo

Sobkowiak M. „Jak wspierać rozwój przedszkolaka?” Wyd. Samo sedno Warszawa 2019

Stein A „Dziecko z bliska” Wyd. Mamania, Warszawa 2012, 2019

Stein A „Dziecko z bliska idzie w świat” Wyd. Mamania, Warszawa 2014

Steinke - Kalembka J. „Dodaj mi skrzydeł jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną” Wyd. Samo sedno Warszawa

Stążka – Gawrysiak A. „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” Wyd. Społeczny Instytut Wydawniczy

Szłapa K., Tomasik I., Wrzesiński S. „Przepis na szczęśliwe dziecko 100 i więcej zabaw rozwijających mowę, motorykę oraz funkcje poznawcze i społeczne dziecka”Wyd. Harmonia

Gdańsk 2018

Young C. „Rozwijamy umiejętności dziecka przez zabawę. Wiek przedszkolny” Wyd. Publicat, Poznań 2013

Zajdel K. „Wychowanie dziecka – Księga Pytań i Odpowiedzi”

Harmonia Gdańsk 2018

Ziegler S. „Wypalona mama – co robić, kiedy zwyczajnie masz dość.” Wyd. GWP, Sopot 2019

Polecane z Facebook’a

Domowe zabawy dla dzieci

Kreatywnie z dziećmi

Mam non Montessori

Moje Dzieci Kreatywnie

pl

„Rusz się do szkoły” terapia percepcyjno – ruchowa Pauliny Karpowicz

Zabawy dla dzieci

Zestawienie opracowały:mgr A. Pietrzak i mgr M. Bińczyk

PPP Nr 2 w Łodzi, ul. Motylowa 3