Zamierzenia
Zamierzenia
Grudzień 2025
Tydzień I – Co cieszy Mikołaja?
- wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu, poznaje tradycyjny wygląd, cechy i rolę Świętego Mikołaja, poznaje literę e, E w toku zabaw
- rozpoznaje cyfrę 7, wymienia niektóre tradycje mikołajkowe,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- reaguje na ustalone sygnały w szybkim tempie,
- wypowiada się na zaproponowany temat, wie, czym zajmuje się górnik,
- wypowiada się na temat św. Mikołaja,
- wykonuje pracę plastyczną według instrukcji.
Tydzień II- O czym w święta każdy z nas pamięta?
- wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu „Zima czy lato?”,
- poznaje literę s, S w toku zabaw,
- rozpoznaje cyfry od 0 do 7, wymienia niektóre oznaki zimy,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- doskonali umiejętność wykonywania improwizacji melodycznej,
- uczestniczy w zajęciach realizowanych metodą storytelling, wymienia i opisuje niektóre zimowe dyscypliny sportowe,
- bierze udział w eksperymentach ze śniegiem,
- doskonali umiejętności leksykalne i gramatyczne,
- wykonuje pracę plastyczną „Zimowy krajobraz”.
Tydzień III - O czym w święta każdy z nas pamięta?
- wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu: „Bo tak!”,
- poznaje literę b, B w toku zabaw,
- rozpoznaje cyfry 0–7, tworzy spersonalizowane życzenia,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- rozwija umiejętności rozpoznawania dźwięków z najbliższego otoczenia,
- wypowiada się na temat tradycji bożonarodzeniowych, zna wybrane tradycje bożonarodzeniowe,
- bierze udział w eksperymentach ze śniegiem,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- wykonuje pracę plastyczną „Dekoracje choinkowe”.
Tydzień IV - Który żywioł jest najważniejszy?
- słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat „Cztery żywioły”,
- poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest ogień,
- zna rolę wody w życiu człowieka,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,
- wykonuje odpowiednie ruchy na wcześniej ustalone znaki,
- poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest ziemia,
- poznaje cechy charakterystyczne żywiołu, jakim jest powietrze,
- tworzy pracę plastyczną inspirowaną czterema żywiołami „Mój ulubiony żywioł”,
- systematyzuje wiedzę o żywiołach, grając w grę planszową.
Październik 2025
Tydzień pierwszy Temat tygodnia: Jak jesienią dbać o zdrowie?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- co należy zrobić, kiedy ktoś źle się czuje
- na czym polega praca lekarza
- co to jest piramida zdrowego żywienia
- dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia
- co to są przetwory i z czego powstają
- jak wygląda litera a, A
- jak wygląda cyfra 1
- jak wygląda kwadrat
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia: słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak U lekarza, wykonując zadania w kartach pracy, pracując z tablicami demonstracyjnymi, słuchając piosenki Mieszkańcy słoików i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Zdrowy duch – w zdrowym ciele, Wizyta u lekarza, Przyczyny i skutki, Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, Zgadnij, co to?, wykonując plakat reklamowy Bądź silny i zdrowy, pracę plastyczną Kostka do zabaw ruchowych, uczestnicząc w rozmowie Witaminy ukryte w przetworach.
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Kto może być nauczycielem?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak może wyglądać przedszkole marzeń
- na czym polega zawód nauczyciela
- kim jest nauczyciel i gdzie można go spotkać
- jakie wynalazki powstały na przestrzeni lat
- jak wygląda litera l, L
- jak wygląda cyfra 2
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia: słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak Przedszkole marzeń, wykonując zadania w kartach pracy, pracując z tablicą demonstracyjną, słuchając piosenki Dzień Nauczyciela i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Pan Cyferka, Pani Mikstura, Nauczę cię! Wynalazek dla nauczyciela, wykonując pracę plastyczną Kwiaty, uczestnicząc w rozmowach: Kilka słów o nauczycielu, Dzień Nauczyciela.
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: W co się bawi z nami jesienny wiatr?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak się ubrać stosownie do pogody
- jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi
- jakie urządzenia stosuje się do pomiaru wiatru
- jak intuicyjnie rozumieć znaczenie wyrazów należących do tej samej rodziny
- dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia
- jak wygląda litera o, O
- jak wygląda cyfra 3
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia: słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak Niespodzianka na niebie, wykonując zadania w kartach pracy, pracując z tablicami demonstracyjnymi, słuchając piosenki Psotny deszczyk i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Skąd wieje?, Złap wiatr, Puszczanie latawca, Co robi jesienny wiatr?, Wietrzne sporty, Szumi, huczy, świszczy, Mieć wiatr we włosach, Nazwa dla okrętu, Z wiatrem i pod wiatr, Wietrzne rymy, Gdy zerwał się wielki wiatr…, Liście na wietrze, Badanie oporu wiatru, wykorzystując motyw wiatru w zabawach językowych, logopedycznych i tematycznych: Mieć wiatr we włosach, W zdrowym ciele – zdrowy duch, Nazwa dla okrętu, pracując w grupie nad Jesienną garderobą, biorąc udział w grze Jesienne zawody, wykonując pracę plastyczną Dmuchawiec, wykonując modele żaglówki, wiatraka i anemometru.
Tydzień czwarty
Temat tygodnia: Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są jesienne zwyczaje zwierząt
- kto zamieszkuje las
- jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę
- w jaki sposób możemy wytworzyć ciepło
- jak wykonać przestrzenną pracę plastyczną
- jak wygląda litera m, M
- jak wygląda cyfra 4
Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia: słuchając opowiadań Moniki Sobkowiak Pasjonat i miłośnik ptaków, Doroty Głośnickiej Zapasy wiewiórki, wykonując zadania w kartach pracy, pracując z tablicami demonstracyjnymi, słuchając piosenki Jesienna zagadka i ją śpiewając, rozwiązując zagadkę O kim mowa?, wykonując pracę na rzecz zwierząt Przekąska dla ptaków, eksperymentując w zabawach: Łyżeczki, Wytwarzamy ciepło, Czy jest cieplej?, uczestnicząc w zabawach: Kogo słyszę? Zebranie na leśnej polanie, Gdy jest nam zimno, Co to za podział? Odszyfruj nazwy, Zapamiętaj, Co jest w walizce? biorąc udział w dyskusji, pracy w grupie Jesienna garderoba, Śniadanie dla jeża, uczestnicząc w grach: Jesienne zawody, Spiżarnia wiewiórki, wykonując pracę plastyczną Jeż.
WRZESIEŃ 2025
Tydzień pierwszy. Temat tygodnia: Co słychać w przedszkolu?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak ich rówieśnicy spędzali wakacje,
- jakie zasady obowiązują w przedszkolu,
- co można znaleźć w przedszkolu i kto w nim pracuje,
- dlaczego warto dbać o zabawki,
- jakie korzyści można czerpać z przynależności do grupy
- Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia? Słuchając opowiadań Moniki Sobkowiak Supersmyki, Zabawkowe kłopoty, wykonując zadania w kartach pracy ,pracując z tablicami demonstracyjnymi, słuchając piosenki Przedszkolne zakamarki i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Grupowa burza mózgów, Przedszkolne problemy z trzech perspektyw, Co to jest? Skąd to jest?, Kto to śpiewa? Kto to mówi? Co można usłyszeć?, wykonując prace plastyczne: Plakat – najważniejsza zasada, Nasze logo.
Tydzień drugi. Temat tygodnia: Jak być superbezpiecznym?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak dbać o bezpieczeństwo w sali,
- jak udzielić pierwszej pomocy,
- jak bezpiecznie przejść przez jezdnię,
- z jakich przedmiotów mogą korzystać bez opieki osoby dorosłej, a z jakich mogą korzystać jedynie pod jej opieką
- Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia? Słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak Bezpieczeństwo, słuchając wierszy Moniki Sobkowiak Ruch drogowy, Iwony Róży Salach Na pomoc, wykonując zadania w kartach pracy pracując z tablicami demonstracyjnymi,słuchając piosenki Kolorowe światła i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Kolorowe światła, Czerwone stój, zielone idź, Co by było gdyby…?, Na sygnale,tworząc Regulamin superbezpieczeństwa, biorąc udział w dyskusji By było bezpiecznie, grając w grę dydaktyczną Na pomoc, grę terenową Bezpieczne zasady, wykonując pracę plastyczną Ambulans
Tydzień trzeci. Temat tygodnia: Jakie są moje supermoce?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak zbudowane jest ich ciało
- jakie zmysły posiada każdy człowiek
- jakie emocje można odczuwać
- jakie można mieć zainteresowania
- co oznacza powiedzenie „włosy stanęły dęba”
- Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia? Słuchając wiersza Iwony Róży Salach Ruchy, rymowanki Moniki Sobkowiak Zmysły, opowiadania Moniki Sobkowiak W krainie emocji, opowiadania Petera H. Reynoldsa Kropka,
wiersza Justyny Hadryś Złość,wykonując zadania w kartach pracy, pracując z tablicami demonstracyjnymi, słuchając piosenki Świat emocji i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Części ciała w rymach, Zmysły, Emocje w onomatopejach Parada talentów, wykonując model Moje ciało, wykonując prace plastyczno-techniczne: Gniotek, Emocje, Rozdmuchane
Tydzień czwarty. Temat tygodnia: Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- które grzyby są jadalne, a które – niejadalne
- jak wygląda prostokąt
- co się dzieje ze zwierzętami jesienią
- jakie barwy skrywają jesienne liście
- jak wykonać pracę przestrzenną
- Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia? Słuchając opowiadania Moniki Sobkowiak Grzybobranie
wykonując zadania w kartach pracy, pracując z tablicami demonstracyjnymi, słuchając piosenki Jedzie jesień i ją śpiewając, uczestnicząc w zabawach: Wrzesień i jesień, Urodziny Pani Jesieni, Zielony detektyw, uczestnicząc w rozmowie: Dlaczego liście tracą kolor?, wykonując eksperyment: Kolorowe liście, układając puzzle Jesienny sad,wykonując prace plastyczne: Jesienny pejzaż, Jabłko, biorąc udział w wycieczce do parku
