Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

PPP

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA 6,7 - letniego

ROZWÓJ SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ DZIECI

  • Motorka duża:
  • naśladowanie ruchem obiektów przyrodniczych (roślin i zwierząt),
  • naśladowanie ruchów osoby dorosłej
  • naśladowanie czynności życia codziennego: zamiatanie, odkurzanie, prasowanie,
  • ćwiczenia gimnastyczne  (skłony, wspięcia na palce, stanie na jednej nodze) w marszu,
  • w biegu z przyborem i bez przyboru,
  • zabawy bieżne, skoczne, rzutne, z mocowaniem,
  • zabawy połączone z utrzymywaniem równowagi,
  • zabawy orientacyjno - porządkowe i z reagowaniem na ustalone sygnały,
  • zadania ruchowe z pokonywaniem przeszkód,
  • zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe,
  • ćwiczenia kończyn górnych (wymachy, krążenia, krzyżowanie ramion),
  • gry zręcznościowe z piłką, balonem, woreczkiem, ringo itp.,
  • rzuty do celu.

 

MOTORYKA MAŁA

ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE PRACĘ  DŁONI I PALCÓW

 

  • przelewanie płynów z kubeczka do kubeczka,
  • malowanie wałkiem na dużych powierzchniach,
  • wybijanie rytmu dłonią o stół przez prostowanie i  zginanie stawu nadgarstkowego,
  • robienie cieni na ścianie ustawiając dłonie w różny  sposób,
  • wycieranie gumką,
  • ściskanie gniotków, piłeczek rehabilitacyjnych,
  • ugniatanie kul z papieru o różnej fakturze grubości,
  • łuskanie orzeszków ziemnych,
  • obieranie jajek ze skorupek,
  • przypinanie klamerek do bielizny,
  • gra w bierki, pchełki,
  • wpinanie drobnych ziarenek w masę solną, plastelinę,
  • stemplowanie stempelkami, korkami, różnymi przedmiotami maczanymi w farbie,
  • lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny: odrywanie, ugniatanie, wałkowanie,      
  • formowanie kulek, placuszków i wałeczków, wyciskanie kształtów foremkami,
  • darcie papieru gazetowego na paski i układanie z nich wzorów,
  • cięcie nożyczkami,
  • składanie papieru wg wzoru, orgiami,
  • ćw. konstrukcyjne: układanki, puzzle, układanie wzorów z klocków, patyczków,
  • kolorowych figur, kolorowych pinesek, materiałów ekologicznych,
  • przewlekani,
  • wyklejanki, zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów,
  • układanki mozaikowe, puzzle,
  • lepienie z gliny, plasteliny, modeliny,
  • kalkowanie i kolorowanie rysunków,
  • wydzieranki, wycinanki, naklejanki z bibułkowych kulek.

 

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRACĘ NADGARSTKA

  • malowanie grubym pędzlem / wałkiem na szarym papierze  w kierunku  góra - dół,
  • dół – góra, lewo – prawo,
  • zakręcanie, odkręcanie pokrywek, korków, zatyczek,
  • przykręcanie, odkręcanie zakrętek,
  • rozwijanie cukierków z papierka,
  • mieszanie łyżką w garnku,
  • strzepywanie np. chusteczki,
  • zabawy typu "marionetka"
  • nawijanie sznurka lub wełny na kłębek,
  • malowanie palcami na dużym formacie.

 

ĆWICZENIA WYRABIAJĄCE PRAWIDŁOWY TRÓJPALCOWY CHWYT PISARSKI

 

  • wpinanie drobnych elementów, wciskanie ziarenek, koralików w plastelinę,
  • darcie papierków (np. do wyklejanek),
  • łuskanie orzeszków ziemnych,
  • przypinanie klamerek do bielizny,
  • zapinanie guzików, zapinanie na suwak,
  • wtykanie patyczków w piasek,
  • gra w bierki,
  • zastosowanie trójkątnych nakładek / trójkątnych kredek podczas rysowania i pisania,
  • zwracanie uwagi na prawidłową odległość ułożenia palców od piszącej końcówki ołówka, długopisu (2,5 cm) i ustawienie drugiego końca w kierunku ramienia.

 

ROZWÓJ POZNAWCZY

 

ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 

  • rozpoznawanie głosów otoczenia (dźwięków i szmerów) i ich naśladowanie,
  • określanie strony, z której dochodzi dźwięk,
  • reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe lub zestawy dźwięków,
  • różnicowanie sygnałów dźwiękowych pod względem tempa, głośności, wysokości dźwięku,
  • różnicowanie wyrazów podobnych fonetycznie (kura - góra),
  • różnicowanie głosek podobnych fonetycznie (lama – rama),
  • różnicowanie dźwięczności wymawianych głosek poprzez segregowanie obrazków,
  • dobieranie w pary obrazków różniących się opozycyjnie jedną głoską (dom - dym),
  • dobieranie rymujących się nazw obrazków,
  • układanie rymowanek,
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi ustnej,
  • podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów,
  • porównywanie długości wymawianych zdań,
  • wyodrębnianie sylab w słowach,
  • kończenie wyrazów, przy podaniu pierwszej sylaby ( zu…pa),
  • wyszukiwanie obrazka o najdłuższej, najkrótszej nazwie,
  • podział wyrazów na sylaby - liczenie sylab,
  • powtarzanie cyfr, ciągów słownych i zdań,
  • ćwiczenia pamięci sekwencyjnej (dni tygodnia, miesiące),
  • opowiadanie treści usłyszanych bajek.

 

 

ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ

 

  • rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach,
  • porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości,
  • zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazku,
  • dobieranie obrazków parami - gra "memo",
  • dobieranie obrazka do jego schematu, cienia,
  • dobieranie części do całości obrazka,
  • układanie obrazków po uprzednim rozcięciu,
  • układanie puzzli i loteryjek obrazkowych (na wzorze, według wzoru i bez wzoru),
  • zabawa "co się zmieniło?" lub "kto zmienił miejsce",
  • wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami,
  • wyszukiwanie braków na obrazkach, wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
  • różnicowanie znaków graficznych i rysunków,
  • grupowanie obrazków ze względu na wskazana cechę,
  • zabawy w "skojarzenia",
  • porządkowanie i opowiadanie historyjek obrazkowych,
  • eliminowanie obrazka nie pasującego do historyjki lub całości,
  • układanie obrazków według kolejności w której były eksponowane,
  • różnicowanie i segregowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru,
  • obrysowywanie i kopiowanie prostych figur,
  • odtwarzanie figur i wzorów z pamięci,
  • odtwarzanie z pamięci układów wzrokowo - przestrzennych z klocków według wzoru i z pamięci,
  • loteryjki, domina, układanki geometryczne jedno- i wielobarwne,
  • układanie, stemplowanie, rysowanie kompozycji rytmicznych z figur wg. wzoru i z pamięci.

 

UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE

  • rozwijanie orientacji przestrzennej – stosowanie określeń  prawo – lewo, rozumienie określeń na, pod, obok, pod, układanie przedmiotów zgodnie z podaną instrukcją, określanie położenia przedmiotu (np. trójkąt leży po prawej stronie kartki, nad kwadratem),
  • segregowanie guzików i innych drobnych przedmiotów,
  • ćwiczenia w klasyfikowaniu – wskaż tylko czerwone przedmioty, wskaż, czerwone owoce,
  • liczenie na głos i określanie liczebności zbioru,
  • przeliczanie elementów zbiorów i dokładanie elementów w celu uzyskania zbiorów równolicznych,
  • porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i układanie elementów z dwóch zbiorów w pary,
  • ćwiczenia ruchowe typu: "Liczymy kroki, po czwartym kroku podskok",
  • "rzuty jedną lub dwoma kostkami" - przeliczanie i porównywanie kropek,
  • zabawa w parach "po dodaniu jest więcej, a po odjęciu jest mniej",
  • gra w bierki w parach - porównywanie wyników na dwóch liczydłach,
  • zabawa w "wielkie liczenie" patyczków lub fasolek (po10,),
  • dobieranie par - gra w "Piotrusia",
  • zabawa w dobieranie kart (par i łańcuchów) - "Co do siebie pasuje?",
  • układanie łańcuchów z 3, 4, 5 kart - układanie domina,
  • układanie i próby rozwiązywania prostych zadań tekstowych (Tomek miał 3 zielone autka i 2 żółte. Ile miał razem? ,
  • próby mierzenia np. stopami lub dłońmi i porównywanie długości
  • próby ważenia.

 

ĆWICZENIA  KSZTAŁTUJĄCE PAMIĘĆ I KONCENTACJĘ  UWAGI

 

  • (pamięć, percepcja i uwaga to trzy ściśle współpracujące ze sobą mechanizmy, nie sposób trenować  jednego z nich bez jednoczesnego angażowania pozostałych, przedstawione poniżej aktywności pozwalają doskonalić każdy z wymienionych procesów równocześnie)
  • Gra w kolory– bardzo stara i chyba wszystkim znana zabawa; osoba prowadząca zabawę ustala na jaki kolor nie pozwala na złapanie piłki.
  • (czarny, różowy, czerwony, itp.) – prowadzący rzuca piłkę, wypowiadając kolory, dziecko unika załapania piłki przy pojawieniu się „niegrzecznego”  koloru – musi więc być uważny i wykazać się refleksem; w te grę można grać tylko w dwie osoby wymieniając kolory naprzemiennie.
  • Coś zielonego i dużego– zadaniem dziecka jest odszukanie w najbli –ższym otoczeniu przedmiotu o wskazanej cesze (mały/duży, zielony) – kolor i wielkość to jedne z najłatwiejszych  właściwości, gdy dziecko nabierze wprawy można łączyć i dodawać nowe cechy.
  • Łańcuszek ruchowy– w zabawie biorą udział dwie osoby , które na początku gry ustalają, z ilu ruchów będzie się składał łańcuszek (dla czterolatków wyzwanie stanowi już pięć sekwencji) – dorosły pokazuje sekwencję ruchów (np. skok, dwa klaśnięcia, obrót), dziecko powtarza je – w pierwszych próbach ćwiczenie może przysporzyć wiele trudności, jednak przy kolejnych dziecko koncentruje się na tyle dobrze by poprawnie wykonać ćwiczenie. 
  • 5 sekund– dorosły przygotowuje karteczki z różnymi pytaniami np. smaki lodów, kolory tęczy, imiona członków rodziny, imiona dziewczęce, zadanie rozpoczyna się od pytania „wymień dwa…… - każde dziecko ma na odpowiedź 5 sekund mierzonych klepsydrą lub stoperem.
  • Takie same– rodzic z klocków buduje wieże (3 – 4) nieznacznie różniących się miedzy sobą, zdaniem dziecka jest wskazanie dwóch takich samych, oczywiście zaczynamy od wyraźnych różnic, potem mogą się one stać bardziej subtelne.
  • Co tu nie pasuje?– to kolejna zabawa, do której przygotowania 
  • w zupełności wystarczą przedmioty z najbliższego otoczenia, układamy każdorazowo przed dzieckiem pięć przedmiotów – cztery z jednej gru -py,  a piaty niepasujący – zadaniem dziecka jest określić (i uzasadnić), który z przedmiotów nie pasuje (można użyć czterech skarpet dziecięcych i jedną dorosłą, cztery przedmioty z kuchni  i jeden
  • z łazienki lub odwrotnie, przedmioty należące do mamy i jeden do taty).
  • Lampa – nos– bardzo stara zabawa (podobno bawili się w nią nasi dziadkowie); lampa i nos to dwa punkty orientacyjne, na które ma wskazywać dziecko, prowadzący ma za zadanie wypowiedzieć jedno z tych słów i odpowiednio wskazać, a dziecko ma go naśladować, gdy dziecko poprawnie radzi sobie z tymi poleceniami zmieniamy zasady – dorosły umawia się, że teraz może prezentować gesty sprzeczne z tym, co mówi, mówiąc nos  dorosły pokazuje nieregularnie nos i lampę i odwrotnie, zadaniem dziecka jest wskazanie tego, co usłyszy.
  • W lesie– ustalamy z dzieckiem trzy sygnały i odpowiadające im ruchy (np. klaśniecie  oznacza drzewo i postawę pionową z wyciągniętymi rękoma do góry, dwa klaśnięcia – to krasnal, który kuca pod drzewem, a tupnięcie oznacza maszerujących spacerowiczów – dziecko maszeruje w miejscu) dorosły podaje znaki w dowolnej kolejności, w zabawie może uczestniczyć dowolna liczba domowników, zabawę może też prowadzić dziecko, możemy także zmieniać gesty.
  • Pole minowe - prowadzący układa z dzieckiem kolorowe pole z kartek A – 4, wyznacza start i metę, zadaniem dziecka jest przeskakiwanie z pola na pole zgodnie
  • z instrukcja wypowiadaną jednokrotnie przez prowadzącego lub dorosły może zaprezentować trasę, którą podąża dziecko, skok na inne pole skutkuje utratą punktu; kartki najlepiej przykleić do podłogi, aby uniknąć poślizgnięcia.
  • Kolorowe patyczki– to prosta zabawa, do której potrzebujemy kolorowych drewnianych patyczków, alternatywnie możemy użyć patyczków kosmetycznych
  • z zabarwionymi farbą lub mazakiem końcówkami; w pierwszym etapie przygotowujemy zabawę dziecka tworząc dowolne układy patyczków – zadaniem dziecka jest odtwarzanie układów, w następnych etapach możemy połączyć to z mierzeniem czas lub ograniczeniem czasowym lub zachęcać dziecko do układania z pamięci.   

 

 

ROZWÓJ EMOCJONALNY

  • motywowanie do współdziałania przez wspólne zabawy i prace domowe (daje  to okazję do obserwacji emocji dziecka i wspieraniu go w rozwijaniu umiejętności ich wyrażania),
  • akceptowanie wszystkich uczuć dziecka, żadne emocje nie są złe i wszystkie są nam potrzebne
  • ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu swoich uczuć w różnych sytuacjach,
  • pozwolenie na przeżywanie porażek – granie w gry planszowe wg obowiązujących zasad,
  • nie pozwalanie dziecku stale wygrywać przez omijanie reguł  (nikt w przedszkolu ani w szkole mu na to nie pozwoli)
  • uczenie podejścia do porażki poprzez np. swoją postawę – pokaż jak przegrywać
  • stwarzanie bezpiecznego miejsca do odreagowania porażki
  • wdrażanie do samodzielności  - samodzielne wybór i przygotowywanie ubrań, próby przygotowania posiłków, sprzątanie pokoju lub półki
  • dawanie możliwości samodzielnej wypowiedzi,
  • aktywne, wspierające  słuchanie dziecka,
  • stopniowe doskonalenie umiejętności przyswajania norm i zasad społecznych,
  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
  • nie wzmacnianie nieaprobowanych zachowań  (pamiętaj  teatr wymaga widza  - ignoruj tupanie,  krzyki,  rzucanie się na ziemię)
  • nie nagradzaj  (tzn.   nie ucz dziecka, że dobre zachowanie jest sposobem na osiągnięcie nagrody – doraźne wzmocnienie przynosi szybki efekt, ale pozbawia  dziecko wewnętrznej motywacji i uczy, że za każdy gest należy oczekiwać czegoś w zamian)
  • nie karz – zdecydowanie lepszy efekt osiągniemy  wyciągając konsekwencje naturalne jak, np. samodzielne posprzątanie kredek, które dziecko w gniewie wysypało
  • stosuj konsekwencje bezpośrednio po zdarzeniu, ale nie odbieraj dziecku tego na co umówiliście się wcześniej – konsekwencja powinna dotyczyć codziennych przywilejów,
    a nie wyjątkowych  nagród, zachowaj umiar
  • wszystkie rozmowy z dzieckiem  przeprowadzaj gdy emocje opadną, nie tylko te dziecka, ale i osoby dorosłej
  • nigdy nie poniżaj dziecka
  • nie porównuj dzieci.
  • proponuj strategie  radzenia sobie z emocjami (przytulenie , odpoczynek w miłym miejscu, pokazanie ruchem lub na rysunku  swojej złości i swojego smutku, rozładowanie złości przez darcie papieru, płacz, gdy dziecko tego potrzebuje – zarówno smutek jak i złość należy wyrażać  - noszone w sobie przybiera na sile)
  • czytaj dziecku  - w czasach gdy trudno o autorytety wybieraj opowieści, których bohaterowie prezentują wartości moralne – są dzielni, stają w obronie innych, popełniają błędy, ale je naprawiają
  • motywuj dziecko do działań na rzecz innych – pomóż wraz z dzieckiem bliskiej osobie, zaangażuj do pomocy przy młodszym rodzeństwie, zachęcaj do dzielenia się
  • dotrzymuj słowa .

 

Rozwój  emocjonalny  ćwicz przez zabawę

  • gry planszowe – uczą współpracy, czekania na swoją kolej, pozwalają na doświadczanie sukcesu lub porażki
  • pantomima – prezentowanie i odgadywanie  emocji prezentowanych przez drugą osobę na zmianę rodzic i dziecko
  • odczytywanie emocji osób przedstawionych na obrazkach
  • obrazowanie emocji – dziecko rysuje znane mu emocje
  • zabawa jeśli jestem – pytania dotyczące emocji warto wpleść w codzienność, np. jeśli jesteś głodny, to …. , jeśli jesteś brudny, to ……., jeśli jesteś smutny, to zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie,
  • wymyślone sytuacje – to drobne oszustwo, które ułatwi nawiązanie rozmowy z dzieckiem i sprowokuje je do rozmowy na temat emocji,
  • kalendarz emocji  - dziecko każdego dnia ilustruje swoje emocje na małej karteczce i umieszcza na dużej tablicy – zabawa ta pozwala przyzwyczaić się dziecku do dzielenia się emocjami zarówno pozytywnym,  jak i negatywnymi.  

 

Opracowanie: mgr  A. Pietrzak i mgr M. Bińczyk

PPP Nr 2 w Łodzi, ul. Motylowa 3

 

 

 

WARTO PRZECZYTAĆ -

  • JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ SWOJEGO DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Almuth B. „1001 pomysłów na nudę” Wyd. Rea – SJ, Konstancin Jeziorna 2014
  • Barańska M. „Sensorycznie wszystko gra!” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018
  • Brazelton T. B. , Sparrow J. D. “Rozwój dziecka 3 – 6” GWP, Sopot 2013
  • Busz A. „Włącz emocje. Opowiadania socjoterapeutyczne”
  • Harmonia,  Gdańsk, 2017
  • Cieślak M. „Gry i zabawy dla dzieci od 1 miesiąca życia”  Wyd. Nasza Ksiegarnia , Warszawa 2013
  • Cotte D.G. „Metoda Montessori w domu” Wyd. RM, Warszawa 2017
  • Delaney T. „101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2017
  • Dolto C.,Faure-Poirée C. „Emocje. Niby nic, a jednak... ”
  • Znak Emotikon 2020
  • Dworaczyk K., „Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu”  Wyd. LektorKlett  Poznań 2019
  • Fox J. „Odkryj silne strony twojego dziecka”  Wyd. MT Biznes Ltd, Warszawa 2012
  • Green Ch. „Poskramianie małego dziecka” Wyd. MT Biznes Ltd. Warszawa 2009
  • Iserin S. „Uczuciometr Inspektora Krokodyla – rozpoznaj, zmierz i kontroluj swoje uczucia” Wyd. Dwukropek 2018
  • Jankowska A. „Trudne tematy dla mamy i taty, czyli jak wychować dziecko na człowieka” Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2010
  • Juul J.  „Twoje kompetentne dziecko” Wyd. MiND, Kraków 2011
  • Karp H. „Najszczęśliwsze dziecko w okolicy” Wyd, Mamania 2013
  • Kasdepke G. „Kocha lubi szanuje... czyli jeszcze o uczuciach”
  • Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2015
  • Kasdepke G. „Wielka księga uczuć” Wydawnictwo Nasza Księgarnia , Warszawa 2015
  • Kohn A. „Wychowanie bez kar i nagród. Rodzicielstwo bezwarunkowe” Wyd. MiND, Podkowa Leśna 2013
  • Kohn A. „Mit rozpieszczonego dziecka” Wyd. MiND, Podkowa Leśna 2018
  • Kołakowski A. (red) „Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria
     i praktyka” Wyd. GWP, Sopot 2013
  • Kołyszko W., Tomaszewska J. „Złość i smok Lubomił. Nie pozwól złości sobą rządzić. Zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje.” Dodatkowo zeszyt ćwiczeń Garść radości, szczypta złości, Wyd. GWP Sopot 2016
  • Kranowitz C. „Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie.” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2012
  • Kranowitz C. „Nie – zgrane dziecko. Zajęcia dla dzieci
    z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2012
  • Lythcott-Haims J. „Pułapka nadopiekuńczości czy wyrządzamy krzywdę swoim dzieciom starając się za bardzo” Wyd. Dobra Literatura  Słupsk2018
  • MacKenzie R. „Uparte dzieci. Od konfliktu do współpracy” Wyd. GWP, Sopot 2013
  • Minge N., Minge K. „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka”Wyd. Samo sedno Warszawa 2019
  • McKay M. , Fanning P. , Paleg K. , Landis D. „Kiedy Twoja złość krzywdzi dziecko” Wyd. MiND 2012
  • Nelsen J., „Pozytywna dyscyplina” -  PORADNIK DLA RODZICÓW, Wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015
  • Nelsen J Pozytywna „Dyscyplina dla przedszkolaków” -  PORADNIK,  Wyd. CoJaNaTo  Warszawa 2020
  • Nitsch C. „300 gier i zabaw w domu, na powietrzu, w podróży” Wyd. RM, Warszawa 2006
  • Olszewska E., Koźmińska I. „ Z dzieckiem w świat wartości
  • Wydawnictwo Prószyński i S-Ka Warszawa 2020
  • Poussin Ch. „Metoda Montessori do trzeciego roku życia” Wyd. RM, Warszawa 2018
  • Poussin Ch. „Metoda Montessori od 6 do 12 lat”  Wyd. RM, Warszawa 2019
  • Poussin Ch. „Metoda Montessori  naucz mnie to robić samodzielnie” Wyd. RM, Warszawa 2017
  • Piotrowska A., Stanisławska I.„Szczęśliwe dziecko czyli jak uniknąć najczęstszych błędów wychowawczych”Wyd. Zielona Sowa Warszawa 2016
  • Różańska - Gał A., Kuś J., Brzezińska B. „ Domek terapeutyczny, czyli 100 sposobów na terapię z mamą i tatą” Wyd. Harmonia Gdańsk 2018
  • Sears T., Sears M. „Twoje wymagające dziecko” Wyd. Mamania, Warszawa 2019
  • Slayton G. W. „Projekt:  Supertata. Dziesięć narzędzi potrzebnych każdemu ojcu” Wyd. Aetos Media Sp. z o.o. Wrocław 2019
  • Sher B. „Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2013
  • Sher B. „Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. 100 zajęć wzmacniających dzieci
    z problemami sensorycznymi” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018
  • Snel E. „Uważność i spokój żabki. Proste ćwiczenia, które pomogą twojemu dziecku rozwiać niepokój, poprawić koncentrację
    i poradzić sobie z trudnymi emocjami” Wyd. CoJaNaTo
  • Sobkowiak M. „Jak wspierać rozwój przedszkolaka ?” Wyd. Samo sedno Warszawa 2019
  • Stein A „Dziecko z bliska” Wyd. Mamania, Warszawa 2012, 2019
  • Stein A „Dziecko z bliska idzie w świat” Wyd. Mamania, Warszawa 2014
  • Steinke - Kalembka J. „Dodaj mi skrzydeł jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną” Wyd.  Samo sedno Warszawa
  • Stążka – Gawrysiak A. „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” Wyd. Społeczny Instytut Wydawniczy
  • Szłapa K., Tomasik I., Wrzesiński S. „ Przepis na szczęśliwe dziecko 100 i więcej zabaw rozwijających mowę, motorykę oraz funkcje poznawcze i społeczne dziecka”Wyd. Harmonia
  • Gdańsk 2018
  • Young C. „Rozwijamy umiejętności dziecka przez zabawę. Wiek przedszkolny” Wyd. Publicat, Poznań 2013
  • Zajdel K. „Wychowanie dziecka – Księga Pytań i Odpowiedzi”
  • Harmonia  Gdańsk 2018
  • Ziegler S. „Wypalona mama – co robić , kiedy zwyczajnie masz dość.”  Wyd. GWP, Sopot 2019

 

  • Polecane  z Facebook’a

 

  • Domowe zabawy dla dzieci
  • Kreatywnie z dziećmi
  • Mam non Montessori
  • Moje Dzieci Kreatywnie
  • pl
  • „Rusz się do szkoły” terapia percepcyjno – ruchowa Pauliny Karpowicz
  • Zabawy dla dzieci

Zestawienie opracowały:mgr  A. Pietrzak i mgr M. Bińczyk

PPP Nr 2 w Łodzi, ul. Motylowa 3