PPP
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ DZIECKA 6,7 - letniego
ROZWÓJ SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ DZIECI
- Motorka duża:
- naśladowanie ruchem obiektów przyrodniczych (roślin i zwierząt),
- naśladowanie ruchów osoby dorosłej
- naśladowanie czynności życia codziennego: zamiatanie, odkurzanie, prasowanie,
- ćwiczenia gimnastyczne (skłony, wspięcia na palce, stanie na jednej nodze) w marszu,
- w biegu z przyborem i bez przyboru,
- zabawy bieżne, skoczne, rzutne, z mocowaniem,
- zabawy połączone z utrzymywaniem równowagi,
- zabawy orientacyjno - porządkowe i z reagowaniem na ustalone sygnały,
- zadania ruchowe z pokonywaniem przeszkód,
- zabawy i ćwiczenia rozluźniające napięcie mięśniowe,
- ćwiczenia kończyn górnych (wymachy, krążenia, krzyżowanie ramion),
- gry zręcznościowe z piłką, balonem, woreczkiem, ringo itp.,
- rzuty do celu.
MOTORYKA MAŁA
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRACĘ DŁONI I PALCÓW
- przelewanie płynów z kubeczka do kubeczka,
- malowanie wałkiem na dużych powierzchniach,
- wybijanie rytmu dłonią o stół przez prostowanie i zginanie stawu nadgarstkowego,
- robienie cieni na ścianie ustawiając dłonie w różny sposób,
- wycieranie gumką,
- ściskanie gniotków, piłeczek rehabilitacyjnych,
- ugniatanie kul z papieru o różnej fakturze grubości,
- łuskanie orzeszków ziemnych,
- obieranie jajek ze skorupek,
- przypinanie klamerek do bielizny,
- gra w bierki, pchełki,
- wpinanie drobnych ziarenek w masę solną, plastelinę,
- stemplowanie stempelkami, korkami, różnymi przedmiotami maczanymi w farbie,
- lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny: odrywanie, ugniatanie, wałkowanie,
- formowanie kulek, placuszków i wałeczków, wyciskanie kształtów foremkami,
- darcie papieru gazetowego na paski i układanie z nich wzorów,
- cięcie nożyczkami,
- składanie papieru wg wzoru, orgiami,
- ćw. konstrukcyjne: układanki, puzzle, układanie wzorów z klocków, patyczków,
- kolorowych figur, kolorowych pinesek, materiałów ekologicznych,
- przewlekani,
- wyklejanki, zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów,
- układanki mozaikowe, puzzle,
- lepienie z gliny, plasteliny, modeliny,
- kalkowanie i kolorowanie rysunków,
- wydzieranki, wycinanki, naklejanki z bibułkowych kulek.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRACĘ NADGARSTKA
- malowanie grubym pędzlem / wałkiem na szarym papierze w kierunku góra - dół,
- dół – góra, lewo – prawo,
- zakręcanie, odkręcanie pokrywek, korków, zatyczek,
- przykręcanie, odkręcanie zakrętek,
- rozwijanie cukierków z papierka,
- mieszanie łyżką w garnku,
- strzepywanie np. chusteczki,
- zabawy typu "marionetka"
- nawijanie sznurka lub wełny na kłębek,
- malowanie palcami na dużym formacie.
ĆWICZENIA WYRABIAJĄCE PRAWIDŁOWY TRÓJPALCOWY CHWYT PISARSKI
- wpinanie drobnych elementów, wciskanie ziarenek, koralików w plastelinę,
- darcie papierków (np. do wyklejanek),
- łuskanie orzeszków ziemnych,
- przypinanie klamerek do bielizny,
- zapinanie guzików, zapinanie na suwak,
- wtykanie patyczków w piasek,
- gra w bierki,
- zastosowanie trójkątnych nakładek / trójkątnych kredek podczas rysowania i pisania,
- zwracanie uwagi na prawidłową odległość ułożenia palców od piszącej końcówki ołówka, długopisu (2,5 cm) i ustawienie drugiego końca w kierunku ramienia.
ROZWÓJ POZNAWCZY
ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
- rozpoznawanie głosów otoczenia (dźwięków i szmerów) i ich naśladowanie,
- określanie strony, z której dochodzi dźwięk,
- reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe lub zestawy dźwięków,
- różnicowanie sygnałów dźwiękowych pod względem tempa, głośności, wysokości dźwięku,
- różnicowanie wyrazów podobnych fonetycznie (kura - góra),
- różnicowanie głosek podobnych fonetycznie (lama – rama),
- różnicowanie dźwięczności wymawianych głosek poprzez segregowanie obrazków,
- dobieranie w pary obrazków różniących się opozycyjnie jedną głoską (dom - dym),
- dobieranie rymujących się nazw obrazków,
- układanie rymowanek,
- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi ustnej,
- podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów,
- porównywanie długości wymawianych zdań,
- wyodrębnianie sylab w słowach,
- kończenie wyrazów, przy podaniu pierwszej sylaby ( zu…pa),
- wyszukiwanie obrazka o najdłuższej, najkrótszej nazwie,
- podział wyrazów na sylaby - liczenie sylab,
- powtarzanie cyfr, ciągów słownych i zdań,
- ćwiczenia pamięci sekwencyjnej (dni tygodnia, miesiące),
- opowiadanie treści usłyszanych bajek.
ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ
- rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach,
- porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości,
- zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazku,
- dobieranie obrazków parami - gra "memo",
- dobieranie obrazka do jego schematu, cienia,
- dobieranie części do całości obrazka,
- układanie obrazków po uprzednim rozcięciu,
- układanie puzzli i loteryjek obrazkowych (na wzorze, według wzoru i bez wzoru),
- zabawa "co się zmieniło?" lub "kto zmienił miejsce",
- wskazywanie różnic i podobieństw między obrazkami,
- wyszukiwanie braków na obrazkach, wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi,
- różnicowanie znaków graficznych i rysunków,
- grupowanie obrazków ze względu na wskazana cechę,
- zabawy w "skojarzenia",
- porządkowanie i opowiadanie historyjek obrazkowych,
- eliminowanie obrazka nie pasującego do historyjki lub całości,
- układanie obrazków według kolejności w której były eksponowane,
- różnicowanie i segregowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru,
- obrysowywanie i kopiowanie prostych figur,
- odtwarzanie figur i wzorów z pamięci,
- odtwarzanie z pamięci układów wzrokowo - przestrzennych z klocków według wzoru i z pamięci,
- loteryjki, domina, układanki geometryczne jedno- i wielobarwne,
- układanie, stemplowanie, rysowanie kompozycji rytmicznych z figur wg. wzoru i z pamięci.
UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
- rozwijanie orientacji przestrzennej – stosowanie określeń prawo – lewo, rozumienie określeń na, pod, obok, pod, układanie przedmiotów zgodnie z podaną instrukcją, określanie położenia przedmiotu (np. trójkąt leży po prawej stronie kartki, nad kwadratem),
- segregowanie guzików i innych drobnych przedmiotów,
- ćwiczenia w klasyfikowaniu – wskaż tylko czerwone przedmioty, wskaż, czerwone owoce,
- liczenie na głos i określanie liczebności zbioru,
- przeliczanie elementów zbiorów i dokładanie elementów w celu uzyskania zbiorów równolicznych,
- porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i układanie elementów z dwóch zbiorów w pary,
- ćwiczenia ruchowe typu: "Liczymy kroki, po czwartym kroku podskok",
- "rzuty jedną lub dwoma kostkami" - przeliczanie i porównywanie kropek,
- zabawa w parach "po dodaniu jest więcej, a po odjęciu jest mniej",
- gra w bierki w parach - porównywanie wyników na dwóch liczydłach,
- zabawa w "wielkie liczenie" patyczków lub fasolek (po10,),
- dobieranie par - gra w "Piotrusia",
- zabawa w dobieranie kart (par i łańcuchów) - "Co do siebie pasuje?",
- układanie łańcuchów z 3, 4, 5 kart - układanie domina,
- układanie i próby rozwiązywania prostych zadań tekstowych (Tomek miał 3 zielone autka i 2 żółte. Ile miał razem? ,
- próby mierzenia np. stopami lub dłońmi i porównywanie długości
- próby ważenia.
ĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE PAMIĘĆ I KONCENTACJĘ UWAGI
- (pamięć, percepcja i uwaga to trzy ściśle współpracujące ze sobą mechanizmy, nie sposób trenować jednego z nich bez jednoczesnego angażowania pozostałych, przedstawione poniżej aktywności pozwalają doskonalić każdy z wymienionych procesów równocześnie)
- Gra w kolory– bardzo stara i chyba wszystkim znana zabawa; osoba prowadząca zabawę ustala na jaki kolor nie pozwala na złapanie piłki.
- (czarny, różowy, czerwony, itp.) – prowadzący rzuca piłkę, wypowiadając kolory, dziecko unika załapania piłki przy pojawieniu się „niegrzecznego” koloru – musi więc być uważny i wykazać się refleksem; w te grę można grać tylko w dwie osoby wymieniając kolory naprzemiennie.
- Coś zielonego i dużego– zadaniem dziecka jest odszukanie w najbli –ższym otoczeniu przedmiotu o wskazanej cesze (mały/duży, zielony) – kolor i wielkość to jedne z najłatwiejszych właściwości, gdy dziecko nabierze wprawy można łączyć i dodawać nowe cechy.
- Łańcuszek ruchowy– w zabawie biorą udział dwie osoby , które na początku gry ustalają, z ilu ruchów będzie się składał łańcuszek (dla czterolatków wyzwanie stanowi już pięć sekwencji) – dorosły pokazuje sekwencję ruchów (np. skok, dwa klaśnięcia, obrót), dziecko powtarza je – w pierwszych próbach ćwiczenie może przysporzyć wiele trudności, jednak przy kolejnych dziecko koncentruje się na tyle dobrze by poprawnie wykonać ćwiczenie.
- 5 sekund– dorosły przygotowuje karteczki z różnymi pytaniami np. smaki lodów, kolory tęczy, imiona członków rodziny, imiona dziewczęce, zadanie rozpoczyna się od pytania „wymień dwa…… - każde dziecko ma na odpowiedź 5 sekund mierzonych klepsydrą lub stoperem.
- Takie same– rodzic z klocków buduje wieże (3 – 4) nieznacznie różniących się miedzy sobą, zdaniem dziecka jest wskazanie dwóch takich samych, oczywiście zaczynamy od wyraźnych różnic, potem mogą się one stać bardziej subtelne.
- Co tu nie pasuje?– to kolejna zabawa, do której przygotowania
- w zupełności wystarczą przedmioty z najbliższego otoczenia, układamy każdorazowo przed dzieckiem pięć przedmiotów – cztery z jednej gru -py, a piaty niepasujący – zadaniem dziecka jest określić (i uzasadnić), który z przedmiotów nie pasuje (można użyć czterech skarpet dziecięcych i jedną dorosłą, cztery przedmioty z kuchni i jeden
- z łazienki lub odwrotnie, przedmioty należące do mamy i jeden do taty).
- Lampa – nos– bardzo stara zabawa (podobno bawili się w nią nasi dziadkowie); lampa i nos to dwa punkty orientacyjne, na które ma wskazywać dziecko, prowadzący ma za zadanie wypowiedzieć jedno z tych słów i odpowiednio wskazać, a dziecko ma go naśladować, gdy dziecko poprawnie radzi sobie z tymi poleceniami zmieniamy zasady – dorosły umawia się, że teraz może prezentować gesty sprzeczne z tym, co mówi, mówiąc nos dorosły pokazuje nieregularnie nos i lampę i odwrotnie, zadaniem dziecka jest wskazanie tego, co usłyszy.
- W lesie– ustalamy z dzieckiem trzy sygnały i odpowiadające im ruchy (np. klaśniecie oznacza drzewo i postawę pionową z wyciągniętymi rękoma do góry, dwa klaśnięcia – to krasnal, który kuca pod drzewem, a tupnięcie oznacza maszerujących spacerowiczów – dziecko maszeruje w miejscu) dorosły podaje znaki w dowolnej kolejności, w zabawie może uczestniczyć dowolna liczba domowników, zabawę może też prowadzić dziecko, możemy także zmieniać gesty.
- Pole minowe - prowadzący układa z dzieckiem kolorowe pole z kartek A – 4, wyznacza start i metę, zadaniem dziecka jest przeskakiwanie z pola na pole zgodnie
- z instrukcja wypowiadaną jednokrotnie przez prowadzącego lub dorosły może zaprezentować trasę, którą podąża dziecko, skok na inne pole skutkuje utratą punktu; kartki najlepiej przykleić do podłogi, aby uniknąć poślizgnięcia.
- Kolorowe patyczki– to prosta zabawa, do której potrzebujemy kolorowych drewnianych patyczków, alternatywnie możemy użyć patyczków kosmetycznych
- z zabarwionymi farbą lub mazakiem końcówkami; w pierwszym etapie przygotowujemy zabawę dziecka tworząc dowolne układy patyczków – zadaniem dziecka jest odtwarzanie układów, w następnych etapach możemy połączyć to z mierzeniem czas lub ograniczeniem czasowym lub zachęcać dziecko do układania z pamięci.
ROZWÓJ EMOCJONALNY
- motywowanie do współdziałania przez wspólne zabawy i prace domowe (daje to okazję do obserwacji emocji dziecka i wspieraniu go w rozwijaniu umiejętności ich wyrażania),
- akceptowanie wszystkich uczuć dziecka, żadne emocje nie są złe i wszystkie są nam potrzebne
- ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu swoich uczuć w różnych sytuacjach,
- pozwolenie na przeżywanie porażek – granie w gry planszowe wg obowiązujących zasad,
- nie pozwalanie dziecku stale wygrywać przez omijanie reguł (nikt w przedszkolu ani w szkole mu na to nie pozwoli)
- uczenie podejścia do porażki poprzez np. swoją postawę – pokaż jak przegrywać
- stwarzanie bezpiecznego miejsca do odreagowania porażki
- wdrażanie do samodzielności - samodzielne wybór i przygotowywanie ubrań, próby przygotowania posiłków, sprzątanie pokoju lub półki
- dawanie możliwości samodzielnej wypowiedzi,
- aktywne, wspierające słuchanie dziecka,
- stopniowe doskonalenie umiejętności przyswajania norm i zasad społecznych,
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- nie wzmacnianie nieaprobowanych zachowań (pamiętaj teatr wymaga widza - ignoruj tupanie, krzyki, rzucanie się na ziemię)
- nie nagradzaj (tzn. nie ucz dziecka, że dobre zachowanie jest sposobem na osiągnięcie nagrody – doraźne wzmocnienie przynosi szybki efekt, ale pozbawia dziecko wewnętrznej motywacji i uczy, że za każdy gest należy oczekiwać czegoś w zamian)
- nie karz – zdecydowanie lepszy efekt osiągniemy wyciągając konsekwencje naturalne jak, np. samodzielne posprzątanie kredek, które dziecko w gniewie wysypało
- stosuj konsekwencje bezpośrednio po zdarzeniu, ale nie odbieraj dziecku tego na co umówiliście się wcześniej – konsekwencja powinna dotyczyć codziennych przywilejów,
a nie wyjątkowych nagród, zachowaj umiar - wszystkie rozmowy z dzieckiem przeprowadzaj gdy emocje opadną, nie tylko te dziecka, ale i osoby dorosłej
- nigdy nie poniżaj dziecka
- nie porównuj dzieci.
- proponuj strategie radzenia sobie z emocjami (przytulenie , odpoczynek w miłym miejscu, pokazanie ruchem lub na rysunku swojej złości i swojego smutku, rozładowanie złości przez darcie papieru, płacz, gdy dziecko tego potrzebuje – zarówno smutek jak i złość należy wyrażać - noszone w sobie przybiera na sile)
- czytaj dziecku - w czasach gdy trudno o autorytety wybieraj opowieści, których bohaterowie prezentują wartości moralne – są dzielni, stają w obronie innych, popełniają błędy, ale je naprawiają
- motywuj dziecko do działań na rzecz innych – pomóż wraz z dzieckiem bliskiej osobie, zaangażuj do pomocy przy młodszym rodzeństwie, zachęcaj do dzielenia się
- dotrzymuj słowa .
Rozwój emocjonalny ćwicz przez zabawę
- gry planszowe – uczą współpracy, czekania na swoją kolej, pozwalają na doświadczanie sukcesu lub porażki
- pantomima – prezentowanie i odgadywanie emocji prezentowanych przez drugą osobę na zmianę rodzic i dziecko
- odczytywanie emocji osób przedstawionych na obrazkach
- obrazowanie emocji – dziecko rysuje znane mu emocje
- zabawa jeśli jestem – pytania dotyczące emocji warto wpleść w codzienność, np. jeśli jesteś głodny, to …. , jeśli jesteś brudny, to ……., jeśli jesteś smutny, to zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie,
- wymyślone sytuacje – to drobne oszustwo, które ułatwi nawiązanie rozmowy z dzieckiem i sprowokuje je do rozmowy na temat emocji,
- kalendarz emocji - dziecko każdego dnia ilustruje swoje emocje na małej karteczce i umieszcza na dużej tablicy – zabawa ta pozwala przyzwyczaić się dziecku do dzielenia się emocjami zarówno pozytywnym, jak i negatywnymi.
Opracowanie: mgr A. Pietrzak i mgr M. Bińczyk
PPP Nr 2 w Łodzi, ul. Motylowa 3
WARTO PRZECZYTAĆ -
- JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ SWOJEGO DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Almuth B. „1001 pomysłów na nudę” Wyd. Rea – SJ, Konstancin Jeziorna 2014
- Barańska M. „Sensorycznie wszystko gra!” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018
- Brazelton T. B. , Sparrow J. D. “Rozwój dziecka 3 – 6” GWP, Sopot 2013
- Busz A. „Włącz emocje. Opowiadania socjoterapeutyczne”
- Harmonia, Gdańsk, 2017
- Cieślak M. „Gry i zabawy dla dzieci od 1 miesiąca życia” Wyd. Nasza Ksiegarnia , Warszawa 2013
- Cotte D.G. „Metoda Montessori w domu” Wyd. RM, Warszawa 2017
- Delaney T. „101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2017
- Dolto C.,Faure-Poirée C. „Emocje. Niby nic, a jednak... ”
- Znak Emotikon 2020
- Dworaczyk K., „Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu” Wyd. LektorKlett Poznań 2019
- Fox J. „Odkryj silne strony twojego dziecka” Wyd. MT Biznes Ltd, Warszawa 2012
- Green Ch. „Poskramianie małego dziecka” Wyd. MT Biznes Ltd. Warszawa 2009
- Iserin S. „Uczuciometr Inspektora Krokodyla – rozpoznaj, zmierz i kontroluj swoje uczucia” Wyd. Dwukropek 2018
- Jankowska A. „Trudne tematy dla mamy i taty, czyli jak wychować dziecko na człowieka” Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2010
- Juul J. „Twoje kompetentne dziecko” Wyd. MiND, Kraków 2011
- Karp H. „Najszczęśliwsze dziecko w okolicy” Wyd, Mamania 2013
- Kasdepke G. „Kocha lubi szanuje... czyli jeszcze o uczuciach”
- Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2015
- Kasdepke G. „Wielka księga uczuć” Wydawnictwo Nasza Księgarnia , Warszawa 2015
- Kohn A. „Wychowanie bez kar i nagród. Rodzicielstwo bezwarunkowe” Wyd. MiND, Podkowa Leśna 2013
- Kohn A. „Mit rozpieszczonego dziecka” Wyd. MiND, Podkowa Leśna 2018
- Kołakowski A. (red) „Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria
i praktyka” Wyd. GWP, Sopot 2013 - Kołyszko W., Tomaszewska J. „Złość i smok Lubomił. Nie pozwól złości sobą rządzić. Zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje.” Dodatkowo zeszyt ćwiczeń Garść radości, szczypta złości, Wyd. GWP Sopot 2016
- Kranowitz C. „Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie.” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2012
- Kranowitz C. „Nie – zgrane dziecko. Zajęcia dla dzieci
z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2012 - Lythcott-Haims J. „Pułapka nadopiekuńczości czy wyrządzamy krzywdę swoim dzieciom starając się za bardzo” Wyd. Dobra Literatura Słupsk2018
- MacKenzie R. „Uparte dzieci. Od konfliktu do współpracy” Wyd. GWP, Sopot 2013
- Minge N., Minge K. „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka”Wyd. Samo sedno Warszawa 2019
- McKay M. , Fanning P. , Paleg K. , Landis D. „Kiedy Twoja złość krzywdzi dziecko” Wyd. MiND 2012
- Nelsen J., „Pozytywna dyscyplina” - PORADNIK DLA RODZICÓW, Wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015
- Nelsen J Pozytywna „Dyscyplina dla przedszkolaków” - PORADNIK, Wyd. CoJaNaTo Warszawa 2020
- Nitsch C. „300 gier i zabaw w domu, na powietrzu, w podróży” Wyd. RM, Warszawa 2006
- Olszewska E., Koźmińska I. „ Z dzieckiem w świat wartości
- Wydawnictwo Prószyński i S-Ka Warszawa 2020
- Poussin Ch. „Metoda Montessori do trzeciego roku życia” Wyd. RM, Warszawa 2018
- Poussin Ch. „Metoda Montessori od 6 do 12 lat” Wyd. RM, Warszawa 2019
- Poussin Ch. „Metoda Montessori naucz mnie to robić samodzielnie” Wyd. RM, Warszawa 2017
- Piotrowska A., Stanisławska I.„Szczęśliwe dziecko czyli jak uniknąć najczęstszych błędów wychowawczych”Wyd. Zielona Sowa Warszawa 2016
- Różańska - Gał A., Kuś J., Brzezińska B. „ Domek terapeutyczny, czyli 100 sposobów na terapię z mamą i tatą” Wyd. Harmonia Gdańsk 2018
- Sears T., Sears M. „Twoje wymagające dziecko” Wyd. Mamania, Warszawa 2019
- Slayton G. W. „Projekt: Supertata. Dziesięć narzędzi potrzebnych każdemu ojcu” Wyd. Aetos Media Sp. z o.o. Wrocław 2019
- Sher B. „Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2013
- Sher B. „Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. 100 zajęć wzmacniających dzieci
z problemami sensorycznymi” Wyd. Harmonia, Gdańsk 2018 - Snel E. „Uważność i spokój żabki. Proste ćwiczenia, które pomogą twojemu dziecku rozwiać niepokój, poprawić koncentrację
i poradzić sobie z trudnymi emocjami” Wyd. CoJaNaTo - Sobkowiak M. „Jak wspierać rozwój przedszkolaka ?” Wyd. Samo sedno Warszawa 2019
- Stein A „Dziecko z bliska” Wyd. Mamania, Warszawa 2012, 2019
- Stein A „Dziecko z bliska idzie w świat” Wyd. Mamania, Warszawa 2014
- Steinke - Kalembka J. „Dodaj mi skrzydeł jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną” Wyd. Samo sedno Warszawa
- Stążka – Gawrysiak A. „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” Wyd. Społeczny Instytut Wydawniczy
- Szłapa K., Tomasik I., Wrzesiński S. „ Przepis na szczęśliwe dziecko 100 i więcej zabaw rozwijających mowę, motorykę oraz funkcje poznawcze i społeczne dziecka”Wyd. Harmonia
- Gdańsk 2018
- Young C. „Rozwijamy umiejętności dziecka przez zabawę. Wiek przedszkolny” Wyd. Publicat, Poznań 2013
- Zajdel K. „Wychowanie dziecka – Księga Pytań i Odpowiedzi”
- Harmonia Gdańsk 2018
- Ziegler S. „Wypalona mama – co robić , kiedy zwyczajnie masz dość.” Wyd. GWP, Sopot 2019
- Polecane z Facebook’a
- Domowe zabawy dla dzieci
- Kreatywnie z dziećmi
- Mam non Montessori
- Moje Dzieci Kreatywnie
- pl
- „Rusz się do szkoły” terapia percepcyjno – ruchowa Pauliny Karpowicz
- Zabawy dla dzieci
Zestawienie opracowały:mgr A. Pietrzak i mgr M. Bińczyk
PPP Nr 2 w Łodzi, ul. Motylowa 3